Vážení návštěvníci,

Muzeum Hogwarts, které začala budovat mrzimorská kolej koncem roku 2008, bylo otevřeno v lednu 2009.

Muzeum se bude ještě dále doplňovat, proto jsou tu i některé sály, v nichž máme vystaveny ne úplně dokončené exponáty. Ale věříme, že naše Muzeum bude žít dál a rozvíjet se, aktualizovat se o nové události a obohacovat se o nové objevy, které učiní a vypátrají naši archiváři, archeologové a historici. Až přijdete příště, bude tu zas něco nového.:)

Sophia Glis Glisová, správkyně muzea (adresa e-sovince: sophia.glis#zavináč#gmail.com)
Kim Sarah Reevesová, asistentka správkyně muzea (adresa e-sovince:kimviridis#zavináč#gmail.com)

čtvrtek 15. ledna 2009

Čarointerview s Albusem Mithrandirem Dumbledorem, prvním ředitelem Bradavické školy čar a kouzel

ALBUS MITHRANDIR DUMBLEDORE - zakladatel a první ředitel školy od června 2004 do listopadu 2004
(Rozhovor byl veden na přelomu roku 2008/2009, a to korespondenčně prostřednictvím soví pošty, s panem profesorem jsem se osobně nesetkala, pozn. aut.)
Vážený pane profesore,

Jmenuji se Sophia Glis Glisová a jsem v 1. ročníku Mrzimoru v Bradavické škole čar a kouzel (www.Hogwarts.Czechzone.net*) adresa platná v době vzniku rozhovoru

Sice se vůbec neznáme, ale od jisté známé osoby jsem dostala důvěrnou zprávu, že někdy jindy a někde jinde jste právě Vy býval Albusem M. Dumbledorem, ředitelem Hogwarts. To mne velice překvapilo, protože se již nějakou dobu marně snažím zjistit, co se s panem Dumbledorem stalo a co dnes dělá. Podílím se totiž na přípravě Muzea Hogwarts a žádám o rozhovory významné osobnosti školy. Samozřejmě nejvíce by mne zajímali právě původní zakladatelé. Byl byste ochoten se mnou na toto téma pohovořit?


1. V současné době vyučujete na jiné škole čar a kouzel, a to pod jiným jménem a dokonce jako duch. Máme tomu rozumět tak, že jste již s odpuštěním po smrti? Chcete o tom prozradit něco více, třeba jaká je Vaše současná škola, co nyní vyučujete a podobně?
Smrt je bohužel nevyhnutelná pro každého, bohužel jsem si myslel, že jsem s ní vyrovnán víc, než jaká byla skutečnost.
A jaká tedy byla skutečnost? A neprozradil byste, za jakých okolností Vás vlastně Smrt zastihla?
Skutečnost byla, že jsem nebyl zas tolik smířen se svým osudem.Smrt mě zastihla jak jinak než nepřipraveného, ale to je již ohraná písnička.
Jaká je současná škola?
Řekl bych, že problémy jsou zhruba všude stejné, jen jsem teď v jiné situaci, čili je už tolik neřeším ;).
Více tedy nevyzradíte? Nechcete, aby Vás někdo z bývalých žáků či kolegů poznal?
Nejde mi o to, kdo mě pozná, či ne, ale řekněme, že jsem změnil v tomto ohledu částečně svůj „život“. (Uvozovky doplnila S. G. G. – pan profesor zřejmě na chvilku pozapomněl, že je vlastně již duch…) Jinak vyučuji Dějiny a Nauku o společnosti, čehož je součástí i má oblíbená psychologie.

2. V životopise profesorky Anseioly Renine Rawenclav (dříve Anseiola Jasmis Rawenclav, pozn. aut.) je uvedeno, že Bradavický hrad opět uvedla do provozu roku 2004 - společně s madam Sefrenií z Ylary a pány Albusem M. Dumbledorem a Ashanty Justy Forsythem. Co vlastně bylo s Bradavicemi před rokem 2004, že musely být obnoveny?
Anseiola se přejmenovala? Zřejmě vdala, že? Jako odůvodnění, že jsem nebyl pozván na svatbu, beru fakt, že jsem duch. Ne, to si dělám srandu. Na tuto otázku byste se měla ptát na jiných místech, protože před rokem 2004 se mé cesty nespojily ani se slečnou z Ylary, ani se slečnou Rawenclav.
Předtím jsem měl vlastní školu čar a kouzel, ta však bohužel zanikla, páč jsem to sám nějak už nezvládal, když v tom jsem se nějak spojil se slečnou Sefrenií, a začali jsme plánovat školu společně. Uznejte sama, když se sejdou potomci zakladatelů Bradavic, co mají udělat jiného, než školu znovu otevřít? O technickou stránku věci se starala Sefrenie, která mě také seznámila s Anseiolou. Je zvláštní, jak naprosto cizí lidé spolu tenkrát dovedli vycházet.

3. Můžete se s námi podělit o nějakou zajímavou osobní vzpomínku na někoho ze zakladatelů obnovených Bradavic? Na koho z nich nejraději vzpomínáte?
Vzhledem k tomu, že jsem dříve znal Sefrenii, tak tu jsem znal daleko lépe, nicméně v kontaktu jsem dodnes zůstal s Anseiolou.
Teď mě napadlo, že Sefrenii pořád označuji jako slečnu, ale ona byla, nebo ještě nejspíš je, vdaná. Já se původně seznámil s jejím manželem, který mě zavedl k ní.
Vzpomínka? Já osobně nejradši vzpomínám na tu nadšenost, se kterou jsme do toho všichni šli. To si málokdo umí představit. Až mě přemáhá pocit nostalgie.

4. Podle toho, co se mi podařilo zjistit, jste se stal ředitelem Hogwarts a dokázal řídit celou školu se všemi studenty a učiteli ve velice mladém věku, což je opravdu obdivuhodné. Jak jste to dokázal?
Nadprůměrně inteligentní dítě?
Není to snad příliš stručné? :-)
A to mně bylo vždy studenty vytýkáno, že bych se měl naučit stručnosti. Vidíte, jak mi to nyní už jde.

Přesto jste nakonec z ne zcela objasněných důvodů z Bradavické školy čar a kouzel odešel, a to patrně „se zřejmě ne moc příjemnými pocity, což bylo znát i ze zpráv, které vyvěsil na úvodní stránce“, jak se vyjádřil současný (od roku 2005) pan ředitel Nimrandir Elénére. „Vím, že posléze chtěl založit školu jinou, ale nikdy k tomu nedošlo. Dodnes je link www.hogwarts.cz pozůstatkem místa, kde kdysi stával náš hrad*) a které zůstalo majetkem prof. Dumbledora. Co s ním je nyní, nemám tušení,“ dodal ještě pan Elénére.
*) Poznámka 2011: Od ledna 2011 se hrad nachází opět na původní adrese, pozemek již není vede jako majetek p. Dumbledora.

5. Chtěl byste se k tehdejším událostem a Vašim pocitům a pohnutkám nějak vyjádřit (v čem vývoj školy nesplnil Vaše očekávání apod.), či je to pro Vás již uzavřená minulost?
Vzhledem k tomu, že můj život a profesorství jsem zasvětil historii, nic pro mne v dějinách není uzavřenou kapitulou. Z minulosti se pouč, pro budoucnost se nauč, abys žil dnešek pro lepší zítřek.
Nicméně nevím, k čemu bych se měl vyjadřovat. Udělal jsem chybu, která byla způsobena mou neuvážlivostí a možná mládím, jenomže když si člověk ve vlastní škole začne připadat jako někdo cizí, není to příjemný pocit a dělá pak mnoho věcí, které by jinak neudělal. Ono šlo spíše o principy, než o cokoliv jiného.
Já jsem nikdy neměl pocit, že bych byl neoblíbený, vždy jsem se snažil o všem diskutovávat, jenomže pak jsem se zastal jedné osoby, proti které byl vytvořen slušný anti-spolek, což byl začátek konce.

6. Každopádně v Bradavicích nejste rozhodně zapomenut, i když patrně již nejste se školou v kontaktu(?).V Síni slávy jsou vystaveny mramorové busty pana A. M.Dumbledora (první ředitel), madam Sefrenie z Ylary (zakladatelka školy) a pana Apofise de Corristo (tajemník školy). Ani jeden z nich již není na hradě.(Madam Rawenclaw, která jako jediná ze zakladatelů na škole působí dodnes, zde sochu nemá – patrně z vrozené skromnosti.)
Je pro Vás toto sošné zvěčnění v Síni slávy zadostiučiněním? Viděl jste svou bustu? Je Vám socha podobná?
Corristo je v Síni slávy spolu se Sefrenií? To je vtipné.

Proč?? Oni si něco udělali?

Ne, oni osobně ne, ale pamětník by si rozpomněl, že Corristo nepatřil k oblíbencům na škole. Pravdou je, že byl dost kontroverzní a já dodneška nevím, co si o jeho osobě mám myslet. Vlastně ani nevím, čím se tak zavděčil škole, či co pro ni udělal. Pak je tu samozřejmě otázka, co jsem pro ni udělal já, ale to už se skoro zabýváme nesmrtelností brouka. Nevím, co udělal on, nevím, co jsem udělal já. Vím, co jsem chtěl udělat.
Zadostiučiněním? Těžko říct, každopádně je hezké, že si na mě a na Sef někdo vzpomněl a neupadli jsme v zapomnění. Pro mě je určitou satisfakcí, když se občas od někoho dozvím, jak se škola rozšířila, její popularitu a podobně. To si pak řeknu v duchu, Ansí a Sef, naše práce nebyla zbytečná.

7. Mohl byste prozradit něco více o Vaší minulosti? V jaké rodině jste vyrostl? Jste v příbuzenském vztahu s patrně nejslavnějším bradavickým ředitelem, Albusem Percivalem Wulfricem Brianem Dumbledorem (1881 - 1997), jak naznačuje Vaše jméno?
Ach, ano, jsem s ním ve vztahu, byl to bratr mého dědy.
Nemýlíte se? Ředitel Dumbledore podle dostupných životopisů měl jediného bratra Aberfortha a ten myslím žádnou rodinu neměl?? Nebyl to třeba spíše bratranec?
Vše, co se píše, či zná, nemusí být pravda.
Toto období nepatří k nejšťastnějším v naší rodinné historii, což si dovedete nejspíš dle popularizace Albusova případu, představit.
Doma mně říkávali Mithrandir, po dědovi, ale proč jsem dostal stejné jméno jako Albus, vážně netuším, že by to mělo co dočinění s vědomím, že se třeba taky jednou stanu bradavickým ředitelem?
Naše rodina patřila k jedněm z nejstarších a předkové si na tom poměrně zakládali, ale je vtipné, že snad polovina našeho rodu se v sobě kouzelnický talent snažila zapřít a snažili se asimilovat s mudly. Každý svého štěstí strůjcem jest, budiž jim přáno štěstí.

8. Na jakých školách a jaké kouzelnické předměty jste studoval a co Vás nejvíc bavilo? A jaké byly a jsou Vaše záliby ve volném čase?
Mojí největší vášní byly spíše humanisticky zaměřené předměty, jakožto dějiny čar a kouzel, nitrobrana a s ní související psychologie. Pak jsem vždycky byl na jazyky, dnes mluvím Starým jazykem, latinsky, anglicky (samozřejmě), italsky, francouzsky, španělsky, rusky a trochu německy.
Co je to Starý jazyk?
Mrzí mne, že tohle již nová generace nezná. Dalo by se říci, že je to jazyk, ze kterého vznikla latina, je poměrně primitivní. Popsal bych ho jako kombinaci elfštiny a latiny.

9. Máte informace o tom, jakého rozvoje Vaše bývalá škola dosáhla a jaké zde dnes máme vymoženosti? Pokud ano, co na ně říkáte? A mohl byste stručně popsat, jak vypadala škola v době založení, resp. obnovení v roce 2004?
Nemám nejmenší tušení, snažil jsem se sám sebe přesvědčit, kvůli potlačení nostalgie, že je mi líp bez Hogwarts. Jak jsem zmínil dříve, občas jsem někde slyšel, že se jedná o oblíbenou školu, což mě svým způsobem v nitru těšilo a zároveň trápilo. Avšak, vše se děje za nějakým účelem a můj čas tehdy na škole již skončil, zřejmě z nějakého důvodu.
Jak vypadala v době založení? Bylo to místo plné naděje a očekávání s touhou dělat maximum a naivní představou věřit každému, jak studentům, tak kolegům. Je logické, že rozšíření nese sebou zrušení tohoto.

Myslela jsem spíše, co vše zde bylo – např. existovaly tehdy již Prasinky se svými zábavními podniky, existovaly obchody na Příčné ulici, byly k dispozici obrázky postav s oblečením a jiným vybavením…hrál se famfrpál…a tak?
Já vím, co jste myslela, ale má paměť již neslouží jako kdysi, tak jsem se otázce snažil, zřejmě neobratně, vyhnout. Nic z toho, co jste mi popsala, samozřejmě nebylo. Ono se jednalo o poměrně primitivní systém, který ale fungoval! Obsahem byla výuka, sovinec, pár chatů, Příčná ulice s nejnutnějšími věcmi, toť asi vše. Škola se neustále rozvíjela, jsem si ale jist, že dnes bych ji stěží poznal.

10. Přišel byste se podívat do Muzea Hogwarts? Co by Vás tam nejvíce zajímalo? A chtěl byste něco vzkázat jeho budoucím návštěvníkům?
Přišel bych se podívat rád. Nejvíc by mě samozřejmě zajímala má busta, vážně si nejsem jist, že jste byli schopni vytvořit něco tak dokonalého ;).
Posílám Vám po sově fotku ze Síně slávy, ať vidíte, jak ta busta vypadá. Možná byste se k tomu ještě vyjádřil nyní?
Říkal jsem, že nic tak dokonalého nemůžete vytvořit. Mám na ní větší nos, oči mají jinou barvu, jinak poměrně ujde :-P.
Budoucím návštěvníkům bych chtěl vzkázat to, co jsem řekl již dříve:
„Z minulosti se pouč, pro budoucnost se nauč, abys žil dnešek pro lepší zítřek“.
Berme život tak, jak jde.
Ještě bych Vám rád věnoval mé speciální poděkování za udržování vědomí o mé osobě na czechzone.net výjimečné redaktorce Sophii Glis Glisové. Najít mne, to nebylo určitě jednoduché.
S přáním všeho nejlepšího:
Albus Bryan Mithrandir Percival Wulfric Brian Dumbledore

Za rozhovor děkuje

Sophia Glis Glisová

P. S. Skutečně máte ve jménu zároveň Bryan a Brian? Proč?
Protože moji příbuzní mají malou fantazii. Nebudu Vás ubíjet hodinou lingvistiky, ale v podstatě jde o to, že Bryan pochází ze Skotska, kdežto Brian z Anglie. Můj otec byl ze Skotska, prapraděd z Anglie, přesněji z Walesu. Jde pouze o věc jazyka, nehledejte v tom hlubší podtext ;)

Žádné komentáře:

Okomentovat