Vážení návštěvníci,

Muzeum Hogwarts, které začala budovat mrzimorská kolej koncem roku 2008, bylo otevřeno v lednu 2009.

Muzeum se bude ještě dále doplňovat, proto jsou tu i některé sály, v nichž máme vystaveny ne úplně dokončené exponáty. Ale věříme, že naše Muzeum bude žít dál a rozvíjet se, aktualizovat se o nové události a obohacovat se o nové objevy, které učiní a vypátrají naši archiváři, archeologové a historici. Až přijdete příště, bude tu zas něco nového.:)

Sophia Glis Glisová, správkyně muzea (adresa e-sovince: sophia.glis#zavináč#gmail.com)
Kim Sarah Reevesová, asistentka správkyně muzea (adresa e-sovince:kimviridis#zavináč#gmail.com)

čtvrtek 15. ledna 2009

Čarointerview s profesorkou MrPh. Letitií te Tiba, R.R.

Studentka Mrzimoru, prefekta, profesorka a kolejní ředitelka Mrzimoru v letech 2004-2011

  • 2004 - studentka Mrzimoru, později prefektka
  • 2005 - profesorka
  • Školní roky léto 2005 – léto 2007 a znovu od listopadu 2008 – ředitelka Mrzimoru
  • V červenci 2011 předala vládu nad Mrzimorem prof. Silvii Honorové
  • školní zdravotnice
  • 2013 - dovolená














1. Paní profesorko, nedávno jste se stala staronovou kolejní ředitelkou Mrzimoru, poté, co náhle odstoupil pan Renine. Sama jste ve žluté koleji také studovala, i z vašeho oblečení usuzuji, že je vám Mrzimor velmi milý. Jak byste tuto kolej charakterizovala?
Máte pravdu, Mrzimor mi veľmi prirástol k srdcu. Je to moja milovaná kolej a vždy bude. Je to kolej, kde má priateľstvo, spolupráca i pohoda svoje miesto. Nie je zvykom, aby sa mrzimorskí nad niekoho povyšovali, ani sa nesnažia získať víťazstvá za každú cenu. Naopak, mám pocit, že mrzimorskí vždy radi pomohli komukoľvek, kto pomoc, alebo priateľskú ruku potreboval.

2. Kdo všechno se vlastně vystřídal na místě ředitele mrzimorské koleje? Můžete nám říci, proč jste vlastně tehdy z funkce odešla? Jak se Vám zamlouvalo působení vašeho nástupce? Máte nyní po svém návratu do čela Mrzimoru v plánu nějaké změny nebo novinky?
Spočiatku Mrzimor vystriedal vcelku dosť riaditeľov. Keď som na Hogwarts nastúpila, našou riaditeľkou bola Sefrenie z Ylary. Po krátkom čase madam Sefrenie prevzala vedenie Zmijozelu, ktorý ju zrejme viac potreboval. Mrzimoru sa vtedy ujal profesor Apofis de Corristo. Po nejakom čase ho vymenil Arthur Jacobs. Spomínam si, ako sme spoločne povzbudzovali spolužiakov k väčším výkonom, aby sme mohli byť na svoju kolej hrdí. Po jeho nešťastnom úmrtí sa stal kolejním riaditeľom Mrzimoru terajší riaditeľ školy, Nimrandir Elénére. To bolo v čase, keď školu postihla tá katastrofa, ktorú si pripomíname ako dni zúfalstva a smútku. Našťastie sme problémy prekonali. No náš kolejní sa musel neskôr starať o celú školu. Preto hľadal nástupcu na post mrzimorského riaditeľa. A tým som sa stala ja.
Stála som na čele Mrzimoru celých 5 školských rokov. Zdalo sa mi, že už je to akosi pridlho a že si kolej zaslúži „novú krv“. Preto som využila ponuku Čarovnej univerzity Bubu Malaiga a požiadala som o štúdijné voľno na jeden školský rok. Keď sa spätne obzriem na tie časy, som so svojim rozhodnutím spokojná. Tie dva roky, ktoré viedol kolej kolega Renin Mrzimoru určite prospeli.

3. Vím, že jste v Bradavicích již od roku 2004, kdy byla škola obnovena. Můžete se s námi podělit o nějakou zajímavou osobní vzpomínku na někoho ze zakladatelů obnovených Bradavic (pan Dumbledore, madam Sefrenie z Ylary, madam Anseiola Rawenclav)? Kdo z vašich vyučujících Vás nejvíce ovlivnil?
Určite to bola madam Sefrenie. Keď som nastúpila na Hogwarts, profesorka z Ylary bola našou - mrzimorskou kolejní riaditeľkou. Zároveň ma učila Studium mudlů - prvý predmet na ktorý som sa prihlásila, a na ktorý mám dodnes veľmi dobré spomienky. Pamätám si, ako som si vyberala, ktoré predmety chcem študovať a v infe o Studiu mudlů bola zmienka o gumovej kačičke. Zatúžila som dozvedieť sa, na čo ju vlastne mudlovia používajú a tak som sa hneď postavila do radu na zápis k madam Sefrenii. Dodnes mi je profesorka z Ylary v mnohom vzorom.
Na pána riaditeľa Dumbledora si už veľmi nepamätám, asi som s ním neprišla veľmi osobne do styku. Ale spomeniem ešte, že prvou súťažou za peniaze (pred tým som písala vždy len za body pre Mrzimor) bol recept na elixír pre profesorku Rawenclav. A odpísala mi, že som prvá, koho elixír je ochotná vypiť. Dúfam, že jej pomohol ;)

4. Jaké byly Vaše profesorské začátky? Zažila jste nějakou veselou příhodu? Jak Vás brali studenti, kteří Vás předtím znali jako spolužačku?
Pravdupovediac, trochu som sa toho bála. Spolužiaci, s ktorými som pred tým „blbla“ vo VS mi odrazu museli vykať a mala som od nich vyžadovať autoritu. Ale prijali ma veľmi dobre. Stále sme ostali v priateľskom vzťahu, aj keď oslovovanie sa muselo zmeniť.
Veselá príhoda mi momentálne neprichádza na myseľ. Možno len, ako sme sa raz s kolegom Nekrom Gravediggerom zabávali s obracačom času. Na chvíľu sme sa vrátili do študentských liet so všetkým, čo k tomu patrí (vrátane žltého a zeleného habitu). Dokonca sme premenili jednu študentku (Tatokalan Watanka) na profesorku. Ale pššt, nepovedzte o tom pánu riaditeľovi ;).

5. Můžete nám krátce přiblížit předměty, které vyučujete – Barvokouzlení, Čarotvorenie, Fortunace, Kouzelnická tvořivost? Zdá se, že musíte být velmi kreativní, můžete nám prozradit, co patří mezi Vaše zájmy ve volném čase?
Predstaviť predmety? Jej, to by bolo na dlho. To by chcelo asi samostatnú rubriku. Ale ak naozaj chcete, pošlem vám info o predmetoch, ktoré som nedávno písala pre nejaký iný časopis.
Záujmy mám dosť rôznorodé. Presnejšie, rada robím vždy niečo nové. Keď som bola ešte dieťa, rada som skúšala rôzne výtvarné techniky. Ale ak som už jednu zvládla, chcela som skúšať zase niečo iné, nerada som robila viac výtvorov tým istým spôsobom. Stále rada tvorím a vytváram rôzne veci, podľa možnosti vždy iné. Páči sa mi rozvíjať tvorivosť a netradičný prístup k veciam aj u mladých ľudí. Mám rada hudbu, hlavne aktívne - t.j. rada si zahrám na flaute, prípadne si zaspievam, či zabrnkám na nejaký ten strunový nástroj... len tak pre radosť.

6. A jaké předměty jste studovala Vy sama? Co Vás nejvíce bavilo?
V prvom ročníku som si zapísala len tri predmety. Ako som už spomínala, prvý predmet, na ktorý som sa prihlásila bolo štúdium muklov u madam Sefrenie z Ylary. Ďalej to bola mudlovská psychológia u profesora Wyrmberga Kringa (vidíte, život muklov ma vždy zaujímal - asi preto, že sú „iní“ a ich spôsob vnímania sveta nás môže v mnohom obohatiť.) A do tretice latina u profesorky Gipsy von Marllet.

7. Také bych se ráda dověděla, co znamenají všechny Vaše akademické tituly (Bc. M.A. MgM. Dr.M. MrPh. R.R.), kdy a za co jste je získala? Podobně bych se ráda zeptala i na Picatrixův řád čarodějů, který Vám byl udělen v létě 2008.
Jednotlivé tituly som získala po úmornom štúdiu, či vďaka praktickému vzdelávaniu a publikovaniu nadobudnutých vedomostí (štúdium seminárov u kolegov profesorov, tvorba a vypisovanie nových seminárov a pod.). Všetky tituly vám tu vysvetľovať nebudem, ale asi vás budú zaujímať tie posledné MrPh - mistr phortunacie. A na posledný som zvlášť hrdá, získala som ho len nedávno na univerzite v Mali. R.R. - znamená niečo ako „rozdávač radosti“.
Picatrixov rád som dostala za vzorné plnenie profesorských povinností. Som úprimne šťastná, že som toto ocenenie dostala.

8. Je o Vás též známo, že jste vynikající hráčkou famfrpálu, a to asi na všech postech. Který máte nejraději? Budete letos reprezentovat profesorský sbor?
Určite sa chystám zahrať si so študentmi exhibičný zápas. Ale samozrejme to závisí aj od momentálnych časových možností.
A ktorý post mám najradšej? To je rôzne. Ako som už spomínala, mám rada zmenu. Takže si priebežne vychutnám každý. Je zábavné strieľať góly, je fajn góly súpera prekaziť, je záslužné brániť spoluhráčov pred útokom dorážačky. A raz by som si chcela vychutnať aj chytenie zlatej strely. Zatiaľ sa mi to nepodarilo, asi by som mala viac trénovať let na metle a chytanie terčíkov. :)

9. Prozradíte nám, jaké kouzelné vlastnosti má Brk z vtáka Moaan? Co za rostlinu je Uxoria cordiforme, s kterou jste zobrazena na fotografii v kartotéce? Souvisí nějak s vaší funkcí zdravotnice?
Brko som si priniesla z rodného Kiribati. Vták moaan má krásne žlto-čierne perie, myslím, že sa ku mne hodí ;) Navyše je zastrúhané tak dokonale, že nikdy neurobí machuľu, keď píšem. O nejakých ďalších čarovných vlastnostiach neviem, ale musím sa trocha posťažovať. Pôvodne bolo moje brko omnoho väčšie, možno porovnateľné s brkom fénixa. Ale po jeho prevezení do Európy a vybavení mnohých formalít, aké sú s dovozom artefaktov z ďalekých krajín spojené, sa mi vrátilo v takejto zmenšenej podobe. Bolo mi to veľmi ľúto. Ale už som si naň zvykla, slúži mi dlho a verne. Tých článkov, výkladov i sov, čo som ním napísala...
Uxoria cordiforme je kaktus, ktorý pre mňa vypestoval môj manžel Gaudi. Je na škole záhradníkom už štvrtý rok. Uxoria nádherne kvitne. Mám ju rada pri sebe, aby mi pripomínala toho, kto ej môjmu srdcu najdrahší, a kto má rád mňa. Je to druh odolný voči nedostatku vody, aj voči prepolievaniu. Ideálny pre roztržitých, či zamilovaných ľudí - tak aspoň píšu v Príručke pestovateľa.

10. Je nemocných a zraněných nyní více než dříve? Objevují se třeba nějaké nové choroby, s kterými si ani kouzlozdravotníci nevědí rady?
Myslím, že nie. Boli časy, keď ošetrovňa priam praskala vo švíkoch. Napríklad krátko potom, ako škola zakúpila nové útočnejšie dorážačky (potlouky). Po prvých famfrpálových tréningoch pribudlo mnoho zranených. No horšie bolo, že ani účinky elixírov sme ešte nemali dobre zmapované, a tak sa množili predávkovania a choroby ako mravčí mor, pazubnica, či syndróm štebotavého kuraťa... Navyše naši zdravotníci nemali žiadne zásoby byliniek, ktorých účinky na liečbu ešte len museli otestovať.
Dnes je to jednoduché, ak študenti nie sú zbrklí, alebo neochutnávajú lektvary bez rozmyslu, môžu si vybrať na prvýkrát správny elixír. A ak aj niekto ochorie, už vieme presne, ktorá bylinka ho vylieči.
Spomínam si aj na časy, keď sa ošetrovňa ešte len stavala. Našu školu vtedy zachvátila slimačia chrípka a keď bola väčšina obyvateľov hradu - vrátane pána riaditeľa - v stave smrteľnej triašky, už to začínalo vyzerať, že tu všetci pomrieme. Ale skončilo sa to šťastne. Na poslednú chvíľu bola dobudovaná ošetrovňa s jej ozdravujúcim ovzduším, a z ministerstva dorazili zásoby liekov, takže sme sa všetci postupne uzdravili. Je mi ľúto len sov, ktoré žiaľ na chorobu pomreli.

11. Co si vlastně myslíte o budoucnosti Bradavic? Jsou dnešní studenti a profesoři v něčem jiní než ti dřívější? Domníváte se, že by se zde něco mělo změnit, zmodernizovat?
Modernizovať je vždy čo. Ale nemyslím, že škola by potrebovala v prvom rade nejaké novostavby a prístavby... Skôr by sme si mali všetci dať záležať na tom, aby sme si navzájom vytvárali prostredie, v ktorom sa budú mladí ľudia vzdelávať nie len vedomosťami a kúzlami, ale najmä príkladom múdrych. ;-)

12. Chtěla byste něco na závěr vzkázat čtenářům?
Hádam len toľko: Pamätajte na minulosť, poučte sa z nej a buďte hrdí na dedičstvo svojich predkov :)

Za rozhovor děkuje Sophia Glis Glisová

Žádné komentáře:

Okomentovat